tirsdag 3. april 2012

Trening :)

Hei igjen :)


Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om treningen som jeg holder på med. Det hele startet med at min store søster, Hilde, ville at jeg skulle begynne å trene selvforsvar. Jeg var svært negativ til dette fordi jeg syntes det så bare domt ut, (ikke at jeg hadde sett Ju Jitsu da men...), å jeg ville ikke stå der som en annen jøk og lage rare lyder i det jeg skulle slå eller sparke noen. Eller enda dommere, i luften der det ikke var noen. Stå der i hvit drakt og gjøre seg til.. Ikke noe for meg.. Trodde jeg.


1 årstid etter hun ba meg starte, så opplevde jeg selv noe som ikke var så trivelig. Skulle rekke siste buss hjem fra byen natt til søndag, men den mista jeg. Det var en sen sommekveld så jeg tenkte, hvorfor ikke bare gå hjem?! Klokka var jo 03.00 på natta og det tar bare 40 minutter å gå.


Etter å gått i 15 minutter hører jeg en som går raskere bak meg, å i det jeg snur meg for  å se etter, begynner mannen å løpe etter meg og jeg la på sprang. Heldigvis var han ikke så kjapp på labben, så jeg kom meg unna. Da ringte jeg min søster dagen etter, å hun kunne fortelle meg at jeg hadde med å møte opp og starte på mandag med selvforsvar.


Jeg har nå trent siden 2007, å er skikkelig gira enda!!!
Super gla for at jeg ble overtalt. Etter dette har jeg lært at man ikke skal dømme før man har prøvd det ut. Nå står jeg der med blått belte og skal graderes til brunt til jul. Dette er ikke noe selvfølge at jeg klarer. Dette krever mye trening og fremgang. Ikke minst TID.


I senere tid har jeg vært på treningsleir i Bærum og i Frankrike. Jeg skal til bake til Frankrike i slutten av Mai i år. Dette gleder jeg meg kjempe masse til!!


Jeg trener Ju Jitsu mandag og onsdag. Sparring/ fighting på torsdager, styrketrening tirsdager og inni mellom kondisjon på fredager.




Her er beltene mine. Hansker, tannbeskytter,
leggbeskyttere som brukes ved sparring.


Beltesystemet er:
Hvit, gult, oransje, grønt, blått,
brunt, sort 1-4 Dan, 4-7 Dan og
8-10 Dan.
 



Først og fremst gir Ju Jitsu deg en god generell treningseffekt, da det er variert og allsidig trening. Du forbedrer:
  • Spents
  • Styrke
  • Kondisjon
  • Koordinasjon/kroppskontroll
  • Reaksjon
Samtidlig øker du dine muligheter til å ta vare på deg selv i en fysisk situasjon.

Øverst til venstre på denne plakaten er det bilde av meg :)
Jeg kan ikke legge skjul på at det er gøy at det ser ut som jeg har sort belte, men det er blått ;)




Hva synes du om kamsport? Noe ærfaring selv?
Jeg følger med på <Norges beste fighter> på mandager. Det anbefales om du er intressert :))

Ha en fin påske !! :))

5 kommentarer:

  1. Hva betyr de forskjellige beltene? altså... jeg forstår at brunt er bedre enn svart osv..men hva skal man kunne for å få de? :)

    SvarSlett
  2. ups :P svart er bedre enn brunt mente jeg :P

    SvarSlett
  3. Hehe ;)
    Det er pensum for hver grad, farge på belte. Fra hvit-grønt er det 6 mnd med 50% oppmøte som må til for å kunne gå opp til gradering. Det vil si at man skal kunne spesifike teknikker på kast, fellinger, låsegrep osv. Når man har fått blått belte må man vente 1,5 år for å gradere til brunt som jeg skal. Og fra brunt til sort er det vell 3 år tror jeg... Noe slikt. Det krever stort oppmøte (70%-80%), treningsleir og møtt opp på sparring.

    SvarSlett
  4. shit! forstår at det ekke bare bare da asså :)

    SvarSlett
  5. Man står der me en partner og skal vise alt mulig som de ber om i 1t og 30 minutter. Samt vise ulike teknikker mot strupetak osv :)

    SvarSlett